Trolejbusy w Poznaniu-czy znajdziemy po nich ślady?

Pierwsza linia trolejbusowa w Poznaniu została uruchomiona 12 lutego 1930.Trolejbusy jeździły trasą: Rynek Śródecki/ul. Bydgoska/ul. Zawady/ul. Wiejska.(zapamiętajmy to ulicę bo do niej jeszcze wrócimy)

 

W latach 1939–1944 powstały dwie kolejne linie: Rynek Śródecki/ osiedle Warszawskie oraz w zachodniej części miasta, do lotniska Ławica.

 

Po wojnie linie przywracano stopniowo od 1946. Pod koniec lat 40. funkcjonowały 4 linie:

 

Z: ul. Mostowa/Zawady

 

W: ul. Mostowa/Osiedle Warszawskie 

 

U: Ogrody/Smochowice

 

T: Poznań Garbary/Naramowice

 

W marcu 1950 uruchomiona została kolejna linia:

 

S: ul. Pułaskiego/pl.Mlodej Gwardii

 

W 1954, po zmianie numeracji linii, po Poznaniu jeździło 6 linii:

 

101: ul. Mostowa/Zawady

 

102: ul. Mostowa/Antoninek

 

103: Ogrody/Smochowice

 

104: Poznań Garbary/Naramowice

 

105: ul. Pułaskiego/ul.Wilczak

 

106: Dworzec Poznań Garbary/ul.Umultowska

 

Od roku 1966 rozpoczęło się stopniowe zastępowanie trolejbusów autobusami żeby 29 marca 1970 zlikwidować ostatnią działającą jeszcze w Poznaniu linię 103.

 

Poznańska historia trolejbusów ma też tragiczne zdarzenie 3 lutego 1952 trolejbus jadący Mostem Cybińskim wpadł w poślizg i stoczył się do zamarzniętej rzeki. Śmierć poniosło sześć osób, a kilkanaście innych zostało rannych.

 

 

 

W mieście znajdziemy wiele śladów po trolejbusach.Pętla na ulicy Wiejskiej.Kształt pętli zobaczymy do dziś a zaledwie w 2018 roku zburzono budynki kasy.W tej chwili znajdziemy tam zabytkowy słup trolejbusowy wraz z informacją o istnieniu obiektu.Taki sam słup znajdziemy na Szelągu również wyremontowany, ale jak rozejrzymy się wzdłuż ulicy okazuje się że wszystkie słupy oświetleniowe bazują    
na starych słupach sieci trolejbusowej.













Komentarze

Popularne posty